چگونه هارد پلی استیشن سونی خود را ارتقا دهیم ؟

شما به دو روش می توانید برای کنسول  PS4 خود بازی تهیه کنید . روش اول اینکه دیسک بازی خریداری نماید وروش دیگر اینکه آن بازی را از طریق اینترنت دانلود کنید .
برای روش دوم بازی ها در هارد داخل کنسول پلی استیشن ذخیره می شود و از آنجا که میزان دیتای بازیها روز به روز در حال افزایش هستند ، نیاز به ارتقا ی هارد داخلی کنسول PS4 از طرف کاربران آن احساس میشود .ظرفیت اکثر PS4 های موجود در بازار 500 گیگابایت و یا 1 ترابایت می باشد ولی شرکت سونی تعداد محدودی PS4 با هارد 2 ترابایت نیز به بازار عرضه کرده است.ازآنجا که ارتقای هارد داخلی کنسول های پلی استیشن PS4 Slim و PS4 Pro کار نسبتا ساده ای است بر آن شدیم تا در این مقاله روش کار را برای طرفداران پلی استیشن سونی توضیح دهیم .


مرحله اول :انتخاب هارد دیسک جدید

برای انتخاب هارد دیسک جدید باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:
1- هارد دیسک جدید باید یک هارد 2.5 اینچی SATA باشد .
2- توجه داشته باشید که قاب محفظه هارد در PS4 کمتر از 9.5 میلیمتر است ، پس در هنگام خرید هارد جدید (مخصوصا برای خرید هاردهای 2 ترابایت )دقت لازم را داشته باشد .
3- اکثر هاردهای موجود در بازار  5400 RPM (تعداد دور در دقیقه ) هستند که البته هارد PS4 نیز به همین ترتیب است .
4- در صورت نداشتن مشکل بودجه ای ، پیشنهاد ما به شما خرید هارد SSD می باشد  .
هاردهای SSD نسبت به هارد دیسک های معمولی دارای سرعت بیشتر و اندازه کوچکتری بوده ولی در عوض قیمت بالایی دارند .


مرحله دوم : تهیه نسخه پشتیبان از PS4

بعد از تهیه یک هارد مناسب جدید ، باید از دستگاه پلی استیشن خود یک بکاپ تهیه کنید .برای تهیه نسخه پشتیبان به آدرس زیر در کنسول خود بروید .
Setting/application saved  data management/saved data in system storage
در این بخش گزینه ای برای ذخیره کردن سیوها در فلش USB وجود دارد .در این مرحله ، مواردی را که دوست دارید ذخیره شوند را انتخاب کنید .
برای تهیه نسخه پشتیبان باید به این نکته توجه داشته باشید که بکاپ گرفتن از فایل های نصب بازی ها امکان پذیر نیست ولی کاربرانی که از PS Plus استفاده می کنند ، اطلاعات بازی هایشان بطور اتوماتیک در فضای ابری سونی ذخیره می شوند .


مرحله سوم : دانلود جدیدترین سیستم عامل PS4

شما بعد از اینکه هارد دستگاه PS4 را تعویض کردید ، نیاز دارید که سیستم عامل پلی استیشن را بر روی آن نصب کنید ، پس برای این کار باید ابتدا فایل آن را دانلود کنید برای دانلود فایل وارد سایت Playstation.com  شده و به قسمت  Perform a New Installation of the system software رفته و بر روی Download Now کلیک کنید . حال یک فلش USB که با FAT 32 فرمت شده است را برداشته و داخل آن یک پوشه بنام PS4 بسازید ، سپس داخل پوشه PS4 نیز یک پوشه دیگر بنام Update ایجاد کنید و فایل دانلود شده که بنام PUP است را داخل پوشه Update کپی کنید .


مرحله چهارم : تعویض هارد PS4

در این مرحله ابتدا مطمئن شوید که هیچ دیسکی داخل درایو دستگاه نیست و سپس آن را خاموش کرده و تمامی کابل ها را از آن جدا کنید .سپس PS4 را بر روی سطح محکمی قرار داده و قاب پلاستیکی قسمت چپ دستگاه را طبق شکل زیر با مقداری فشار جدا کنید



.این قسمت که از پلاستیک ساخته شده است ، محافظ هارد بوده و صرفاً با چند گیره و بدون پیچ سرجای خود ثابت شده است .بعد از آنکه پوشش پلاستیکی را از روی دستگاه برداشتید ، می توانید هارد دستگاه PS4 را ببینید .



اگر شما PS4 Slim دارید باید طبق شکل زیر پوشش پلاستیکی کنسول را با دست جا به جا کرده تا گیره ای که در گوشه ی سمت چپ دستگاه قرار داد آزاد شود .



حال مشاهده می کنید که هارد توسط یک پیچ در محفظه خود ثابت شده است.



در کنسول PS4 Pro ابتدا باید دستگاه را برعکس بر روی سطح صاف و محکم قرار داده و سپس پنل پلاستیکی کوچکی که پشت کنسول می باشد را پیدا کنید . جهت جدا نمودن پنل از یک سوئیچ کوچک که در کنار پورت اترنت وجود دارد استفاده نمائید .سپس محفظه هارد و پیچ نگهدارنده آن را خواهید دید .
در مدل های معمولی کنسول PS4 پس از طی مراحل دسترسی به هارد دیسک ، باید پیچ قابی را که هارد را نگه داشته باز کنید این پیچ نگهدارنده ، بزرگترین پیچ قابل مشاهده در سطح فلزی دستگاه بوده که بر روی آن آیکن معروف Playstation حک شده است .



در کنسول های PS4 Slim،PS4 Pro طبق شکل زیر پیچ نگهدارنده را باز کنید .





هارد را به آرامی و با احتیاط کامل از داخل PS4 خارج کنید .قاب دور هارد دیسک را جدا کنید و هارد جدید را جایگزین آن کنید و سپس دوباره هارد را در داخل دستگاه PS4 قرار داده و پیچ بزرگ را محکم کنید . بعد از آنکه مطمئن شدید هارد جدید بدرستی و محکم در جای خود قرار گرفته است ،قاب پلاستیکی روی PS4 را دوباره در جای خود قرار دهید .



مرحله پنجم :نصب سیستم عامل

حال کابل های PS4 را به دستگاه متصل کرده و فلش USB حاوی فایل سیستم عامل و دسته را به دستگاه متصل و دکمه خاموش و روشن روی کنسول PS4 را به مدت هفت ثانیه نگه دارید تا صدای بوق ممتدی از کنسول شنیده شود و سپس وارد صفحه Safe Mode دستگاه شوید .در صفحه تنظیمات Safe Mode گزینه Initialize ps4 (Reinstall system software) را انتخاب کنید .
نصب سیستم عامل بر روی کنسول PS4 قدری زمان بر است ، پس باید کمی شکیبا باشید .بعد از کامل شدن مراحل نصب ، کنسول شما آماده است و می توانید از آن استفاده کنید .


امکان پشتیبانی از هارد اکسترنال توسط کنسول PS4

شرکت سونی از نسخه 4.5 فرم ور کنسول PS4 ، قابلیت پشتیبانی از هارد اکسترنال را به این دستگاه اضافه کرد . بنابراین شما میتوانید به جای تعویض هارد کنسول PS4 خود از یک هارد اکسترنال USB3.0 با ظرفیت حداکثر 8 ترابایت استفاده کنید .
شما میتوانید کارهای مشخصی مثل دانلود ، نصب و ذخیره سیوهای بازی را با استفاده از هارد اکسترنال انجام دهید .همچنین شما میتوانید فایل هایی که در هارد کنسول PS4 خود دارید را بر روی هارد اکسترنال منتقل کنید .
پس از اتصال هارد اکسترنال به کنسول پلی استیشن ، دسترسی به آن همانند هارد داخلی از صفحه خانگی PS4امکان پذیز است .