سونی دسته بازی PS5 با نام DualSense را معرفی کرد

هنگامی که PS4 در سال 2013 راه اندازی شد ، دسته بازی بی سیم DualShock 4 بازخورد مثبت زیادی را از طرف گیمرها و توسعه دهندگان بدست آورد.DualShock 4 هنوز هم بهترین دسته بازی پلی استیشن میباشد مخصوصا با قابلیت اشتراک گذاری دکمه Share که بر روی آن طراحی شده است.
شرکت سونی هنگام معرفی دسته بازی جدید خود  DualSense اعلام کرد که ما با پلی استیشن 5 به یک نقطه عطف جالب رسیده ایم ، زیرا می خواهیم دسته بازی جدید خود را در طراحی نهایی به توسعه دهندگان که در حال اجرای ویژگی های منحصر به فرد آن در بازی های خود هستند ، ارسال کنیم. در ابتدا می خواهیم که نگاه همه در جامعه پلی استیشن به کنترل کننده بی سیم DualSense باشد . ویژگی ها و طراحی  زیبای DualSense به همراه  قابلیت Tempest 3D AudioTech PS5 ، احساس جدیدی از غوطه ور شدن در بازی را به بازیکنان منتقل می کند.
همچنین سونی اعلام کرد پس از ملاحظه اندیشی ، تصمیم گرفتیم تا قسمت اعظمی از آنچه گیمرها در مورد DualShock 4 دوست دارند دست نخورده باقی بماند،مثلا تاچ بار کنترلر که همچنان به شکل قبلی اما با کناره های گرد تر و نوار نوری که اکنون بر روی گوشه ها متمرکز شده است در این میان به چشم می خورد و یا شکل ظاهری و محل قرار گیری دکمه های D-PAD و دکمه های ضربدر، مربع، مثلث و دایره که هیچ تغییری نکرده اند.در عین حال عملکردهای  جدیدی را اضافه کرده و طراحی آن  را نیز اصلاح کنیم. بر اساس بحث و گفتگو با توسعه دهندگان ، نتیجه گرفتیم که احساس لمس در کنترلرDualSense را، دقیقاً مانند صدا ، برای بسیاری از بازی ها قابل لمس تر و هیجان انگیز تر کنیم.

             

دسته بازی جدید DualSense  به لحاظ طراحی داخلی بزرگترین تغییرات را به خود دیده است، جایی که پیش از این اعلام شده بود ویژگی haptic feedback جایگزین موتور های ویژه ایجاد ویبره در دسته های این دسته بازی شده است و اکنون adaptive triggers به دکمه های L2 و  R2 DualSense آمده است تا کاربر بازخورد های بهتری را در حین تجربه گیم پلی بازی های مختلف با سر انگشتان دست های خود احساس کند. همچنین به این کنترلر یک  مجموعه میکروفون داخلی اضافه شده است که سونی در کنترلر جدید خود برای اولین بار از این قابلیت استفاده می کند و دیگر نیازی به استفاده از میکروفون جدا برای این دسته بازی نخواهد بودو بازیکنان را قادر میسازد به راحتی با یکدیگر گپ بزنند. تعبیه پورت USB-C هم باعث خواهد شد تا سرعت شارژ دسته بیشتر از قبل شده و با ترند بازار همخوانی داشته باشد. برای اولین بار در این کنترلر از یک ترکیب رنگ دوگانه استفاده شده است که بسیار مشابه هدست واقعیت مجازی سونی یعنی PSVR است و شکل طراحی این دسته بازی گرد تر شده و جایگیری آن در دست را راحت تر می کند.بعضی از دکمه های به کار رفته بر روی این دسته بازی نیز دچار تغییراتی هر چند کوچک شده اند. به طور مثال، دکمه Playstation که در دسته بازی کنسول قبلی بر روی یک دکمه دایره ای قرار داشت، اکنون بدون وجود آن دایره و به شکلی براق تر نسبت به سایر دکمه ها بر روی قسمت پایینی دسته بازی قرار گرفته است. در این میان، دکمه های L1 و L2 و R1 و R2 نیز طراحی زاویه دار تری به خود گرفته اند.

         
ویژگی هیجان انگیز haptic feedback باعث خواهد شد تا بازخورد های ویبره ای که به دسته بازی ارسال می شود در شرایط مختلف گیم پلی بازی متفاوت باشد. به طور مثال در بازی Grand Turismo جدید، کاربر متوجه تفاوت قرار گرفتن خودرو در زمین گلی با جاده آسفالت و شنی را به وضوح احساس خواهد کرد. همچنین با ویژگی جدید محرک های تطبیقی adaptive triggers، در حین استفاده از دکمه های L2 و R2، تفاوت میان شلیک کردن به اسلحه های مختلف و یا کشیدن زه یک کمان به وضوح مشخص خواهد شد و جالب است بدانید که سازندگان می توانند از ترکیب این دو قابلیت، به صورت نامحدود ویژگی های مختلفی را درون بازی های خودشان خلق کنند که تجربه بازی را برای کاربران به کلی عوض خواهد کرد.
           

هنگام بازی با این کنترلر متوجه خواهید شد که دیگر دکمه "Share" مانند DualShock 4نداریم. نگران نباشید این دکمه حذف نشده است .همانطورکه میدانید دکمه Share برای اولین بار توسط شرکت سونی معرفی شده  است و در این کنترلر هم با کمی تغییرات یک بار دیگر این قابلیت را در اختیار بازیکنان قرار داده ایم تا با روش های جدیدی محتوای گیم پلی خود را برای دیگران و یا برای لذت بردن خود به اشتراک بگذارند.علاوه بر این موضوع، دکمه Mute یا بی صدا کردن میکرفون نیز بر روی پایین ترین قسمت جلویی کنترلر به چشم می خورد که گزینه بسیار مناسبی در حین مکالمه کردن در بازی به شمار می رود. سونی همچنین اعلام کرده است که اطلاعات بیشتر در رابطه با این دسته بازی ، حتما قبل از زمان عرضه کنسول به بازار منتشر خواهد شد.