مقایسه‌ تلویزیونهای سونی سری X8500G و X9500G

ما قصد داریم در این مقاله به مقایسه دو مدل از تلویزیون های سونی سری X8500G و X9500G بپردازیم تا نقاط قوت و ضعف مشترک آنها و همچنین تفاوت های بین این دو مدل را بررسی کرده و به شما در تصمیم گیری صحیح قبل از خرید کمک کنیم.
برای بررسی دقیق تر، ویژگی های موجود در هر دو تلویزیون که بر اساس مشخصات صفحه نمایش ، صدا ، اتصالات و پشتیبانی و دیگر موارد میباشد،مورد ارزیابی قرار میگیرند.
مهمترین بخش هر تلویزیون نوع صفحه نمایش میباشد که تاثیر بسزایی در کنتراست و کیفیت تصویر نهایی دارد. دو نوع پنل IPS‌ و VA، پرکاربردترین صفحات نمایش در تولید تلویزیون ها میباشد،که IPS زاویه‌ دید گسترده‌تری را ارائه می‌کندو همچنین پنل‌های VA قادر هستند نور بیشتری تولید کنند. تلویزیون های سونی سری X8500 مجهز به پنل IPS‌ و تلویزیونهای سری X9500 مجهز به پنل VA میباشند.
تکنولوژی به کار رفته در ساخت صفحه نمایش تلویزیون های جدید سونی LED است.در تلویزیون X9500G، از لامپ‌های ال ای دی و کریستال مایع برای کنترل بهتر نور در کل صفحه نمایش استفاده شده است. نوع قرار گیری این ال‌ ای دی‌ها به صورت Full Array LED میباشد و همین امر باعث میشود کنترل بهتری بر روی میزان روشنایی داشته باشد.اما در تلویزیون سونی سری X8500G، نوع چیدمان ال ای دی ها Edge و یا اصطلاحا لبه‌ای میباشد، این بدان معناست که لامپ‌ها تنها در حاشیه‌ صفحه نمایش قرار گرفته اند.بنابراین میتوان گفت، تلویزیون X9500G سونی از صفحه نمایش پر نورتری برخوردار بوده و در نتیجه مصرف انرژی بیشتری دارد.
از موارد دیگری که میتوان در تلویزیون سونی سری X9500G به آن اشاره کرده موتور پردازشگر تصویر X-tended Dynamic Range™ PRO میباشد. این موتور پردازشگر امکان لذت بردن از یک منظره شب زیبا، پر از چراغ های خیره کننده را  با حداکثر شش برابر کنتراست بالاتر از تلویزیون های LED  معمولی برای شما امکان پذیر میکند. صحنه های تاریک تیره تر و صحنه های روشن روشن تر خواهند بود.
هر دو مدل این تلویزیون ها دارای رزولوشن 4K UHD (3840 x 2160) هستند و هر دو از قابلیت HDR پشتیبانی می کنند.همانطور که اشاره شد در تلویزیون X9500G بواسطه پشتیبانی از تکنولوژی(Full Array LED )میزان روشنایی صفحه نمایش بیشتر بوده و قادر به تولید نور پس‌زمینه است و در نتیجه تلویزیون سونی سری X9500G گزینه مناسب تری است برای فضاهای روشن و یا مکان هایی که در معرض نور مستقیم میباشند.
این دو تلویزیون از قابلیت HDR یا همان محدوده‌ دینامیکی بالا برخوردارند که این فناوری به شفافیت و وضوح تصاویر کمک بسزایی مکیند و درنتیجه میتوان گفت هر دو مدل دارای یک قابلیت مثبت در زمینه کیفیت تصویر میباشند.مدل های فوق علاوه بر پشتیبانی از انواع فرمت‌های HDR ، از HLG ، HDR10 و Dolby Vision نیز پشتیبانی می‌کنند.
این دو تلویزیون از فناوری‌های Dolby Atmos، Dolby Surround پشتیبانی می‌کنند و سیستم‌های صوتی با توان 20 وات دارند که در هر دو جایگاه اسپیکرها در زیرتلویزیون قرار گرفته است. از دیگر ویژگی های این دو مدل تلویزیون سونی ، داشتن دو اسپیکر کوچک در پشت تلویزیون است که باعث می شود بیننده احساس کند که صدای تلویزیون از داخل صفحه نمایش شنیده میشود.
تاخیر در ورودی چیست؟ مدت زمانی است که یک تلویزیون برای ایجاد تصویر و پخش آن بر روی صفحه نمایش صرف میکند . هر چه این فرآیند سریعتر صورت پذیرد ، تصویر زودتر نمایان شده که در نتیجه نشان دهنده سرعت رفرش بالای تلویزیون میباشد.در تلویزیون سونی X8500G میزان تاخیر در ورودی تصویر حدود 14 میلی ثانیه بوده و در تلویزیون X9500G حدود 20 میلی‌ثانیه میباشد در نتیجه اگر جز افرادی هستید که علاقه زیادی به بازی دارند، مدل X8500G‌ به دلیل داشتن سرعت ورودی بالاتر،گزینه‌ بهتری برای شما خواهد بود.
شاید پس از مطالعه این مقاله ،بنظر شما تفاوت بین این دو تلویزیون جزئی باشد،در صورتی که اگر هر دو تلویزیون در کنار یکدیگر قرار گیرند و هر دو تصویر یکسان با کیفیت 4K برای شما پخش کنند،طبیعتاً خیلی بهتر متوجه تفاوت های ذکر شده خواهید شد.طبق بررسی های انجام شده این دو مدل تیونر دیجیتال، صدا، پردازنده ، پردازنده گرافیکی، حافظه موقت Ram، حافظه داخلی، نوع و ورژن سیستم عامل همگی یکسان هستند.