پروژکتور لمسی سونی Sony Xperia Touch

در سر ما رویاهایی است که با پیشرفت تکنولوژی یک به یک رنگ واقعیت به خود میگیرند. تکنولوژی در مسیری حرکت میکند که ما از چندین سال قبل آن را برای سال های پیش روی خود انتظار داشتیم. تصور اینکه روزی لمس نور توسط ما ممکن شود، بسیار دشوار بود، اما این رویا امروز به واقعیت بدل شده است.

سونی در سال 2016 نمونه مفهومی یک محصول جذاب را با نام "Xperia Projector" معرفی کرد. پروژکتور اکسپریا با تمام پروژکتورهایی که دیده بودیم تفاوت داشت. چرا که همان رویای لمس نور را به واقعیت تبدیل کرده بود. پس از یک سال که این پروژکتور در مراحل آزمایشی خود به سر میبرد، در سال 2017 سونی نسخه نهایی این محصول را با نام "Xperia Touch" معرفی کرد.

پروژکتور لمسی سونی Sony Xperia Touch

مشخصات فیزیکی و طراحی

پروژکتور Xperia Touch جمع و جورتر از آن چیزی است که در تصاویر مشاهده میکنیم. ابعاد این پروژکتور 69 × 134 × 143 میلی متر است که با یک حساب سرانگشتی به کوچکی آن پی خواهیم برد. یک مکعب مستطیل کوچک که با وزن 932 گرم همیشه همراه شما خواهد بود.
در قسمت بالای Xperia Touch یک لنز جای گرفته است. در رو به رو نیز یک دوربین 13 مگاپیکسلی قرار دارد که با توجه به ماهیت این پروژکتور و کاربردهای اساسی آن این دوربین نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

پروژکتور لمسی سونی Sony Xperia Touch

اتصالات

این محصول جذاب توسط Wi-Fi به شبکه های اینترنتی متصل میگردد. علاوه بر این سونی برای Xperia Touch امکان اتصال به سایر گجت ها را توسط بلوتوث نیز فراهم کرده است. اتصال توسط بلوتوث هم به صورت مستقیم و هم به کمک گیرنده NFC در اسرع وقت انجام خواهد شد.
Xperia Touch علاوه بر امکان اتصال بی سیم، مجهز به درگاه HDMI سری D یا همان Micro HDMI است. به علاوه اینکه سونی پورت USB نوع C نیز بر روی این پروژکتور لمسی تعبیه کرده است.

پروژکتور لمسی سونی Sony Xperia Touch

صفحه نمایش

اکسپریا تاچ با توجه به فاصله ای که از دیوار یا پرده دارد، صفحه نمایشی از 23 تا 80 اینچ ایجاد میکند. ابعاد 23 اینچی حداقل اندازه ای است که Xperia Touch توانایی نمایش آن را دارد. تصویری که توسط این پروژکتور ایجاد میشود رزولوشنی برابر با 1366×768 دارد که برابر با استاندارد 16×9 است.

پروژکتور لمسی سونی Sony Xperia Touch

جادوی اصلی Xperia Touch جایی است که شما توانایی لمس صفحه های ایجاد شده از آن را دارید. لمس نوری که بر روی یک سطح صاف مثل زمین یا میز نقش بسته فوق العاده لذت بخش است. صفحه نمایش ایجاد شده توسط این پروژکتور همانند یک تبلت یا گوشی هوشمند لمسی است که توانایی لمس همزمان تا 10 انگشت را دارد.
روشنایی ایجاد شده توسط Xperia Touch به گفته سونی حداکثر 100 لومن است. این روشنایی هرچند در برابر پروژکتورهای حرفه ای دیواری کمتر است اما در محیط های بسته و نسبتا تاریک تصویر کاملا شفافی را ایجاد میکند. نسبت کنتراست 1:4000 در این پروژکتور از دیگر مزایای آن به شمار میرود.

پروژکتور لمسی سونی Sony Xperia Touch

سخت افزار

از آنجایی که Xperia Touch مجهز به سیستم عامل اندروید است، طبیعتاً سخت افزاری مشابه با گوشی های هوشمند و تبلت ها دارد. البته سونی اطلاعاتی در مورد نوع پردازنده ای که در این پروژکتور به کار رفته ارائه نکرده اما شواهد حکایت از آن دارد که اسنپدراگون 650 به عنوان قلب تپنده این پروژکتور فعالیت میکند. در خصوص حافظه داخلی و رم شفاف سازی های لازم به عمل آمده است. رم Xperia Touch با ظرفیت 3 گیگابایت از نوع LDDR3 است که جدا از آن 32 گیگابایت حافظه داخلی هم برای آن در نظر گرفته شده است. با این حال پروژکتور لمسی سونی قابلیت ارتقای حافظه به وسیله کارت Micro SD را هم دارد.
سونی در Xperia Touch مجموعه ای از سنسورها را به کار گرفته که هر کدام نقش متفاوتی ایفا میکنند. شتاب سنج، قطب نما، ژیروسکوب، GPS، سنسور تشخیص نور محیط، فشارسنج، دماسنج، سنسور تشخیص رطوبت و نیز تشخیص انسان از جمله سنسورهایی است که در پروژکتور لمسی سونی به کار رفتند.

پروژکتور لمسی سونی Sony Xperia Touch

نرم افزار

بهره مندی از سیستم عامل اندروید در Xperia Touch سبب میگردد، کاربر در همان ابتدای کار با محیط کاربری این پروژکتور غریبه نباشد. محیط کاربری این پروژکتور تقریبا شبیه به تبلت های اندرویدی است که رابط کاربری آن با الهام از رابط کاربری گوشی های هوشمند سونی طراحی شده است. این پروژکتور به صورت پیش فرض اندروید 7 نوقا را اجرا میکند و از تمام برنامه هایی که با این نسخه اندروید همخوانی دارند پشتیبانی میکند. در حقیقت تمام برنامه ها و بازی هایی که برای سیستم عامل اندروید توسعه یافته و در گوشی های هوشمند نصب میگردد، قابلیت نصب و اجرا توسط این پروژکتور را دارد.

پروژکتور لمسی سونی Sony Xperia Touch

عملکرد

پروژکتور لمسی اکسپریا به دو صورت قابل استفاده است. حالت اول نمایش تصویر بر روی زمین یا میز و حالت دوم نمایش تصویر بر روی دیوار است. مزیت این پروژکتور این است که حتما نیاز به یک سطح سفید برای استفاده ندارد. تصویر خروجی از این پروژکتور حتی بر روی میزهای چوبی هم به خوبی یک سطح سفید است.

پروژکتور لمسی سونی Sony Xperia Touch

Xperia Touch یک ابزار مستقل است. به این معنا که برای استفاده لزوماً نیاز نیست که به یک ابزار دیگر متصل گردد. در حقیقت یکی از نکات متمایز کننده این محصول با پروژکتورهای معمولی همین شخصیت مستقل آن است. با این حال اتصال به ابزارهای دیگر نیز در Xperia Touch فراموش نشده و امکان آن وجود دارد.
سونی برای لمس نور شایع شده توسط این پروژکتور از سنسور مادون قرمز استفاده کرده است. البته این لیزر با توجه به محدودیتی که دارد، این پروژکتور را هنگامی که تصویر خروجی بزرگ باشد از حالت لمسی خارج میکند. به طور مثال هنگامی که یک تصویر 80 اینچی را بر روی دیوار نمایش میدهید، امکان لمس صفحه را نخواهید داشت و در این حالت باید از ریموت کنترلری که همراه با این پروژکتور وجود دارد استفاده کنید.
این پروژکتور مجهز به قابلیت فوکوس خودکار است که بلافاصله پس از برخورد نور آن با سطح صاف مثل دیوار یا میز، بر روی آن فوکوس میکند. به گفته سونی، Xperia Touch توانایی ایجاد یک تصویر از 23 تا 80 اینچ را داراست. اما در عمل دستیابی به اندازه ای بیشتر از این نیز به سادگی امکانپذیر است. در محیط های نسبتاً تاریک شما به تصویر 100 اینچی با کیفیت ایده آل دست پیدا خواهید کرد. برای دستیابی به تصویر 100 اینچی فقط کافیست که این پروژکتور را 38 سانتی متر از دیوار فاصله بدهید. فاصله کمتر از 40 سانتی متر برای رسیدن به یک تصویر 100 اینچ چیزی است که به هیچ وجه در پروژکتور های دیگر نخواهید دید. البته سایز تصویری که توسط این پروژکتور ایجاد شده با لمس دو انگشت و کشیدن آن به اطراف نیز تغییر میکند. پس حتما نیازی به ایجاد فاصله از سطح مورد نظر برای تغییر اندازه صفحه نیست.

پروژکتور لمسی سونی Sony Xperia Touch

شاید درست نباشد این که اکسپریا تاچ را با تبلت های اندرویدی مقایسه کنیم، اما این محصول تمام قابلیت های یک تبلت را در خود گنجانده است. وجود یک میکروفون و دو اسپیکر سبب میشود امکان مکالمه توسط این پروژکتور (البته نه تحت شبکه های موبایل) فراهم شود. حتی وجود یک دوربین بر روی بدنه این پروژکتور شرایط را برای مکالمه تصویری توسط برنامه هایی نظیر اسکایپ مهیا میکند. با توجه به نیاز پروژکتور که وجود یک محیط نسبتاً تاریک، اما دوربین آن با امکان رکورد ویدئوی 1080 در محیط های تاریک هم به خوبی تصویر شما را برای مخاطب ارسال میکند.

پروژکتور لمسی سونی Sony Xperia Touch

یکی از سنسورهایی که سونی در Xperia Touch به کار برده، سنسور تشخیص انسان است. این سنسور، حضور فرد در رو به روی پروژکتور را تشخیص میدهد. هنگامی که شما محل را ترک میکنید، پروژکتور نیازی به روشن بودن نمیبیند و هنگامی که در محل حاضر شوید، پروژکتور با تشخیص حضور شما دوباره روشن میشود.
انرژی این پروژکتور توسط برق شهری تامین میگردد اما یک باتری داخلی نیز سونی برای آن در نظر گرفته شده است. باتری این پروژکتور حدود یک ساعت فرصت کار با Xperia Touch را به شما میدهد. پس با این حساب استفاده از این پروژکتور هم به صورت پرتابل و بدون اتصال به برق و هم به صورت متصل به برق انجام خواهد شد.

پروژکتور لمسی سونی Sony Xperia Touch

نتیجه گیری

همین که سونی نام تجاری این محصول را از Xperia Projector به Xperia Touch تغییر داد، حکایت از آن دارد که نباید به این محصول، فقط به دید یک پروژکتور نگاه کنیم! در واقع Xperia Touch یک تبلت لمسی غول پیکر است که تصویر مورد نظر شما را در هر جایی که نیاز داشته باشید نمایش میدهد.
اگر طرفدار یک محصول خاص و منحصر به فرد هستید، اگر به دنبال یک تجربه جدید از تکنولوژی هستید، اگر یک ابزار با کاربردهای چندگانه طلب کردید، پروژکتور لمسی سونی همان انتخاب ایده آل برای شماست. یک محصول پرمیوم و خاص که رویای لمس نور را برای شما به واقعیت تبدیل میکند.

پروژکتور لمسی سونی Sony Xperia Touch

پروژکتور لمسی سونی Sony Xperia Touch

پروژکتور لمسی سونی Sony Xperia Touch