آشنایی با تکنولوژی OLED در تلویزیون های سونی

تلویزیون‌ اُ ال ای دی (OLED = Organic Light-Emitting Diodes یا دیود های ارگانیک ساطع کننده نور )،که نسل جدیدی از صفحات نمایشگر به شمار میرود که در آنها تکنولوژی پنل تفاوتهای چشم گیری با تلویزیون های LCD و LED و پلاسما دارد اما به طور خلاصه در تلویزیون های OLED، بک لایت که همان نور پس زمینه تصویر در تلویزیون ها میباشد به طور کلی حذف شده و در تلویزیون های OLED هر پیکسل بطور مجزا نور تولید می‌کند.

اصلی ترین مزیت حذف شدن بک لایت در این تلویزون ها حذف نور ساطع شده توسط بک لایت است که در اینصورت باعث عدم تحریف رنگ مشکی (به خاکستری) در تصاویرمی شود. در واقع مهمترین مزیت تلویزیون های اُ ال ای دی که باعث متمایز شدن آنها از نسل قبل تلویزیون ها میشود ، نمایش عالی رنگ مشکی (Deep Black) می باشد.

همانطور که در تصاویر بالا مشاهده میکنید این تلویزیون یک نمایشگر کاملا تخت و بدون قاب میباشد همچنین از دیگر ویژگی های این تلویزیون می‌توان به طراحی منحصر بفرد پایه آن اشاره کرد ، که درواقع شما هنگام مشاهده برنامه ی تلویزیون مورد علاقه تان فقط صفحه تلویزیون را مشاهده مکنید.

مشخصات این تلویزیون OLED را (علاوه بر پنل OLED و طراحی چشم نواز بدون لبه و سبک پایه آن که در اینجا به آنها اشاره شد) می‌توان به چند دسته تقسیم کرد به بارزترین آنها اشاره می‌کنیم:

 تلویزیون هوشمند با سیستم عامل اندروید (Android TV): یک تلویزیون هوشمند با کاربری آسان و امکانات اندرویدی.

 موتور پردازشگر تصاویر منحصربفرد 4K HDR Processor X1™ Extreme: برای به تصویر کشیدن هر چه واقعی تر تصاویر

تکنولوژی صدای ACOUSTIC SURFACE™ TECHNOLOGY: سونی با یک ابتکار جالب در این دستگاه، بلندگوها را از پایین و زیر دستگاه به کلی حذف و به پشت تلویزیون منتقل کرده است. به گونه ای که در هنگام دیدن فیلم، گویی صدا از صفحه تلویزیون ایجاد شده و به گوش می‌رسد. این کار، تجربه‌ی شگفت انگیزی از هماهنگی صدا و تصویر را به ارمغان آورده است.

​​ 4K High Dynamic Range: تصاویر فوق العاده شفاف  با تراکم پیکسلی ۸ میلیون پیکسل و استفاده از فناوری HDR.