دوربین فوق‌سبک سونی مدل RX0

دوربین RX0 محصولی کاملاً جدید از سری دوربین‌های سونی است که برخلاف ابعاد کوچکش کیفیت بسیاری بالایی را در تصویربرداری ارائه می‌دهد. سونی این دوربین را در دسته‌بندی دوربین اکشن‌کمرا قرار نمی‌دهد، چرا که با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، از دوربین‌های اکشن‌کمرا یک سر و گردن بالا‌تر قرار دارد. RX0 از ابعاد جمع‌وجور و وزن کمی برخوردار است و قادر است با رزولوشن 4K UHD یا 1080p60 تصاویر را بر روی کارت‌های حافظه با فرمت XAVC ذخیره کند.

RX0 از یک لنز زایس با فاصله کانونیِ معادل ۲۴ میلی‌متر و f/1.4 برخوردار است که تصویری واید ولی بدون اعوجاج و دیستورشن را ارائه می‌دهد. در پشت این لنز یک حسگر ۲۱ مگاپیکسلی با ابعاد قابل توجه ۱ اینچ قرار گرفته است. این سنسور که ساخت خود سونی است از سری سنسوری‌های Exmor RS و از نوع CMOS می‌باشد. این سنسور بروز پدیده Rolling-Shutter را به حداقل رسانده است و می‌توان از اجسام در حال حرکت با سرعت زیاد نیز بدون خطا عکاسی کرد. این سنسور سی‌ماس توسط بدنه ضدضربه و ضدآب RX0 به خوبی محافظت می‌شود. RX0 با توجه به ابعاد کوچکی که دارد تقریباً در هم‌جا می‌تواند قرار بگیرد و به عنوان دوربین اصلی یا دوربین دوم در فیلم برداری مورد استفاده قرار بگیرد. این دوربین به صورت هم‌زمان قادر است با ۵ دوربین از لحاظ تایم‌کد سینک شود. با اتصال این دوربین کوچک به وای‌فای می‌توان حتی آن را با دوربین‌های بیشتری نیز سینک کرد. با توجه به این ویژگی‌ها RX0 برای علاوه بر عکاسی و فیلم برداری سفر و عکاسی‌های ماجراجویانه، برای تصویربرداری مراسم، کنسرت‌ها و دیگر رویداد‌ها نیز ابزاری کاملاً مناسب به حساب می‌آید. همچنین تنظیمات دوربین را می‌توان از طریق اپلیکیشن Sony Play Memories (اندروید و iOS) کنترل کرد.

حسگر یک اینچی EXMOR

حسگر ا اینچی که در RX0 به کار رفته، قابلیت‌هایی را به این دوربین کوچک بخشیده که در کمتر دوربینی در این ابعاد شاهد هستیم. به لطف ابعاد بزرگ سنسور، داینامیک رنج در عکاسی و فیلم‌برداری به حد قابل توجهی افزایش یافته و می‌توان تصاویری را با درجات گسترده‌تری از روشنایی به ثبت رساند. هم‌چنین ذخیره و خواندن اطلاعات نیز در این دوربین به لطف پردازنده قدرتمندی که دارد، با سرعت بالایی انجام می‌شود. حتی در فیلم‌برداری سوپر اسلوموشن با RX0 دوربین با فریم‌ریت‌های 1000fps نیز تأخیری در عملکرد دوربین به چشم نمی‌خورد.

شاتر Anti Distotion و لنز واید زایس

در RX0 یک شتاب Anti Distotion به کار رفته که اعوجاج و خطاهای متداول یک لنز واید را به حداقل رسانده است. حداکثر سرعت این شاتر چیزی برابر با ۱/۳۲۰۰۰ ثانیه می‌باشد و قادر است هر سوژه متحرکی را با کمترین کشیدگی ثبت کند. لنز به کار رفته در این دوربین نیز ساخت کمپانی معتبر زایس می‌باشد و می‌توان فوکوس را هم به صورت دستی و هم خودکار تنظیم نمود. این لنز از حداقل فاصله فوکوس ۵۰ سانتی‌متری برخورداراست.

فیلم برداری با رزولوشن‌های مختلف

با RX0 می‌توان با رزولوشن 1080P و با فریم‌ریت‌های ۲۴/۲۵/۳۰/۵۰ و ۶۰ به فیلم برداری پرداخت. در تمام این حالت‌ها تصویر با بیت‌ریت 50 Mb/s و با کدک XAVC ذخیره می‌شود. در حالت‌ عکاسی نیز می‌توان در هر دو حالت Raw و فرمت تصاویر را ثبت کرد. شاتر در عکاسی حداقل سرعتی برابر با ۱/۳۲۰۰۰ ثانیه دارد و در حالت عکاسی پی‌در‌پی نیز می‌توان با حداکثر سرعت فوق‌العاده ۱۶ فریم بر ثانیه تصاویر را ثبت کرد. علاوه بر این ویژگی‌ها می‌توان با رزولوشن 4K UHD تصاویر را فیلم‌برداری کرده و از طریق خروجی HDMI و یک رکوردر اکسترنال تصاویر را بر روی کارت حافظه ذخیره کرد.

مشخصات فیزیکی

در کنار RX0 سونی یک باتری قابل شارژ NP-BJ1، یک آداپتور AC، یک کابل micro-USB و یک بند مچی در نظر گرفته شده است. در آخر باید به ویژگی‌های فیزیکی این دوربین کوچک و جذاب اشاره شود. RX0 در برابر نفوذ آب تا ۳۳ فوت یا ۱۰ متر کاملاً مقاوم است و با کمک کیس MPK-HSR1 می‌توان این دوربین را تا عمق ۱۰۰ متری آب پایین برد.(این کیس باید به صورت جداگانه تهیه شود). دوربین مستحکم و بادوام RX0 در برابر ضربه نیز تا حد زیادی مقاوم است و طبق ادعای سونی اگر از ارتفاع دو متری به سمت زمین رها شود، هیچ آسیبی نخواهد دید.همچنین ساختار بدنه این دوبین به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند نیروی وزنی معادل ۲۰۰ کیلوگرم را به خوبی تحمل کند.

برای مشاهده فیلم امکانات دوربین RX0، اینجا را کلیک کنید .