نگاهی به سیر تکاملی کنسول پلی استیشن سونی

سونی از سال 1994 نام تجاری پلی استیشن را به عنوان کنسول بازی خود به جهانیان معرفی نمود و تا کنون چهار نسل از کنسول پلی استیشن را با نامهای Playstation 1 , Playstation 2 , Playstation 3 , Playstation 4 به بازار عرضه کرده است .
طبق صورت های مالی شرکت سونی کنسول پلی استیشن در حال حاضر 78 درصد سود این شرکت را تامین می کند .

PlayStation

شرکت سونی در حال انجام مذاکراتی با شرکت نینتندو برای ساخت اضافه شونده ای (Add-on) برای کنسول سوپر نینتندو بود که این مذاکرات به شکست انجامید و جالب است بدانید که همین مذاکرات ناموفق باعث ساخته شدن Playstation  شد . اولین نسل پلی استیشن ها حافظه داخلی نداشتند و برای ذخیره سازی بازیها نیازمند یک کارت حافظه جانبی بود .

Ps one

در تاریخ 7 جولای سال 2000 سونی اولین نمونه تغییر یافته پلی استیشن با نام Psone را روانه بازار کرد .Psone دارای ظاهری کوچک با گرافیک و سیستم عامل قویتر بود .

PlayStation 2

در تاریخ چهارم مارس سال 2000 ، برای اولین بار کنسول Playstation 2 به بازار کشورژاپن عرضه شد و تا 12 سال تولید شد . طبق اعلام شرکت سونی ، مردم جهان 155 میلیون دستگاه از این مدل پلی استیشن را خریداری کرده اند .PS2 دارای یک پردازنده تک هسته ای با سرعت 294/9 MHz و 32MB حافظه داخلی و کارت گرافیک 4MB بود .همچنین این مدل پلی استیشن از درایو دی وی دی و پخش فیلم های آن و درگاه USB  پشتیبانی می کرد که این امر باعث  شده بود هیچکدام از رقبای آن توان رقابت با این کنسول بازی را نداشته باشند .

PlayStation 2 Slim line

در سال 2004 سونی مدل کوچکتر کنسول پلی استیشن 2 را با نام Playstation 2 Slim line را روانه بازار کرد . که نسبت به مدل قبلی کوچکتر و دارای صدای کمتری بود . همچنین این مدل به پورت Ethernet نیز مجهز شد .

PlayStation 3

اولین بار در تاریخ یازدهم نوامبر سال 2006 بود که شرکت سونی کنسول PS3 را با قیمت 600 دلار روانه بازار کرد و  طی سالهای تولید این محصول 80 میلیون از آن را فروخت .PS3 اولین کنسول در جهان است که مجهز به درایو بلو - ری می باشد و سونی در آن از یک پردازنده 7 هسته ای با سرعت 3/2 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Nvidias RSX با VRAM 256 MB استفاده کرده است . کنسول پلی استیشن 3 علاوه بر هارد درایو داخلی با ظرفیت 20GB ، مجهز به درگاه خروجی HDMI نیز بود . همچنین این کنسول قابلیت اتصال به Wifi را نیز داشت . 
همزمان با عرضه PS3 ، سرویس Playstation Network و یا همان PSN توسط سونی راه اندازی شد . این سرویس به مشترکان خود امکان دریافت بازی ها بصورت دیجیتال را می داد .
به همراه پلی استیشن 3 ، سونی اولین نمونه از دسته Dualshock 3 را نیز عرضه کرد .

PlayStation 3 Slim

در ماه سپتامبر سال 2009 نسخه باریک تر کنسول پلی استیشن 3 توسط سونی به بازار عرضه شد که حدود سه برابر کوچکتر و باریکتر از نمونه قبلی PS3بود و در ضمن در مدل اسلیم کنسول PS3 درجه حرارت و صدا نیز کاهش پیدا کرد .

PlayStation Super Slim

سونی که همیشه به دنبال تغییر در محصولات خود و بهینه کردن آنهاست ، اینبار هم طراحی جدیدی برای PS3 خود انجام داد . در طراحی جدید قسمت Disc Tray از قسمت جلوی کنسول حذف شد و شاسی کنسول جهت قرار گرفتن محافظ لنز نوری درایو تغییر کرد تا از قسمت بالایی کنسول به آن دسترسی وجود داشته باشد .این نمونه PS3 از مدل اسلیم آن باریکتر و سبکتر بود و سونی نام آن را PS3 Super Slim  گذاشت و در سپتامبر سال 2012 روانه بازار کرد .

PlayStation 4

اما رکورد سریعترین فروش طی 24 ساعت از آن کنسول PS4 می باشد .که در تاریخ پانزدهم نوامبر سال 2013 در آمریکای شمالی وارد بازار شد . کنسول پلی استیشن 4 مجهز به یک پردازنده هشت هسته ای AMD با سرعت 1/6 گیگاهرتز و یک رم 8GB DDR3 (که بصورت اشتراکی با کارت گرافیکی کنسول استفاده می شود) می باشد . کلید اشتراک گذاری به همراه پورت های مخصوص میکروفون و هدست از دیگر گزینه هایی بود که شرکت سونی به کنسول PS4  اضافه کرد . به همراه کنسول PS4 ، نسل جدید دسته های بازی بنام Dualshock4 نیز توسط سونی عرضه شد .

PlayStation 4 Slim

سونی طبق سنت همیشگی خود بعد از عرضه PS4،مدل اسلیم آن را روانه بازار کرد، که از مدل قبلی سبکتر و کوچکتر بود . در PS4 Slim  از USB3.1 برای درگاه ورودی USB استفاده شده و سیستم وایرلس آن نیز به Wifi 5GHz ارتقا پیدا کرد .بلوتوث 4.0 از دیگر به روزرسانی های انجام شده در کنسول PS4 اسلیم است . همچنین مدل اسلیم نسبت به مدل قبلی مصرف برق ، صدا و دمای کمتری داشت .

PlayStation 4 Pro

کنسول PS4 Pro در 10 نوامبر سال 2016 با قیمت 399 دلار توسط شرکت سونی به بازار عرضه شد . کنسول پلی استیشن پرو از یک پردازنده 8 هسته ای با سرعت 2/1 گیگاهرتز و 8GB مموری با توان 218 گیگابیت بر ثانیه تشکیل شده است . قدرت کنسول PS4 Pro فقط در پردازنده آن نیست بلکه توانایی آن در اجرای محتوای 4K HDR است که به دارندگان این کنسول امکان تجربه بازی کردن با رزولوشن بالاتر 4K و با فریم ریت بیشتر و ثابت تر را می دهد .همچنین این کنسول قابلیت استریم ویدیو های 4K از سرویس هایی نظیر Netflix و Youtube را نیز دارد .اگر شما تلویزیون 4K ندارید ، نگران نباشید ، چون کنسول پرو تمام بازی های PS4 را در رزولوشن 1080P و فریم ریت بالاتر یا ثابت تر اجرا میکند .