HDMI ARC چیست و چه کاربردی در تلویزیون دارد ؟

همانطور که میدانید پورت HDMI حدود سال 2004 به تلویزیون ها اضافه شده که در واقع بعنوان یک روش سریع و کارآمد برای انتقال ویدئو و صدا ، با کیفیت بالا مورد استفاده مصرف کنندگان قرار گرفت .
امروزه بسیاری از مردم از کابل HDMI بعنوان وسیله ای برای اتصال پخش کننده های Blu-ray ، کنسول بازی و غیره به تلویزیون های خود استفاده میکنند . جدیدترین نسخه این استاندارد HDMI 2.1 میباشد که بواسطه یک کابل HDMI می تواند ویدئو 4K را تا 120 فریم بر ثانیه و ویدئو 8K را با حداکثر 60 فریم بر ثانیه انتقال دهد .
با پیشرفت HDMI، قابلیت دیگری با نام CEC ( مخفف Consumer Electronics Control) نیز معرفی شده که با استفاده از CEC، این امکان فراهم شده تا کاربر بتواند تنها با یک ریموت ، تا ۱۵ دستگاه متصل به تلویزیون را به‌ صورت هم‌ زمان کنترل کند.
اگر شما صاحب یک تلویزیون جدید هستید ، احتمالا یک نماد کوچک در کنار یکی از ورودی های HDMI دستگاه خود مشاهده میکنید که به آن ARC و یا HDMI ARC می گویند . اما این نماد به چه معناست ؟

ARC (Audio Return Channel) مخفف کانال صوتی بازگشت ، یک پروتکل کوچک میباشد .HDMI ARC برای کاهش میزان کابل بین تلویزیون و سیستم صوتی خانگی طراحی شده است . با استفاده از پورت HDMI ARC سیگنال صوتی قادر به حرکت بین تلویزیون و سیستم صوتی خانگی میباشد که کیفیت صدا و تاخیر سیگنال تصویر را بهبود میبخشد .در حالت عادی برای شنیدن صدای تلویزیون از طریق سیستم صوتی باید حتما از کابل دو فیش قرمز و سفید و یا کابل اپتیکال استفاده کنید ، اما با وجود پورت HDMI ARC  تصویر و صدا را بصورت همزمان دریافت میکنید .
در صورتی که تلویزیون شما به پورت HDMI ARC مجهز باشد علاوه بر انتقال صدا و تصویر با کیفیت بالا میتوانید چند دستگاه را به تلویزیون خود وصل کنید و تلویزیون خود را از طریق پورت ARC به سیستم صوتی متصل کنید که در اینصورت با استفاده از ریموت تلویزیون خود میتوانید صدای همه دستگاه ها را کنترل کنید .

در صورتی که شما تمایل به استفاده از اتصال HDMI داشته باشید باید هر دو دستگاه وصل شده از ویژگی ARC پشتیبانی کنند پس بعنوان قدم اول باید اطمینان حاصل کنید که هر دو دستگاه از قابلیت ARC پشتیبانی می کنند. پورت های HDMI ARC با نام  ARCبر دستگاه های مورد نظرمشخص می شوند تا نشان دهد کدام یک از آنها برای اتصال سیستم صوتی و یا سینمای خانگی مناسب میباشند . در صورتی که پورت HDMI دستگاه شما با استفاده از نشان ARC مشخص نشده باشد باید به دفترچه راهنمای محصول خود مراجعه کنید و مطمئن شوید که دستگاه شما قابلیت ARC را پشتیبانی میکند. کابل اچ دی ام آی را به پورت  ARC HDMI یا پورت شناسایی شده ای که بر روی دستگاه شما مشخص شده وصل کنید.یک سر کابل HDMI( با سرعت بالا) را به خروجی HDMI سیستم صوتی خود وصل کنید.انتهای دیگر کابل را به ورودی HDMI ARC در تلویزیون متصل کنید.با استفاده از کنترل وارد گزینه تنظیمات دستگاه شوید و گزینه HDMI را در تلویزیون ، گیرنده و یا سینمای خانگی خود روشن کنید.توجه داشته باشید مراحل فعال سازی  HDMI برای دستگاه های مختلف ممکن است متفاوت باشد. دستورالعمل های عملیاتی اتصال دستگاه خود را مورد بررسی قرار دهید.