باتری های جدید برای گوشی موبایل سونی

کمپانی خوش نام و پر آوازه سونی سالیان سال است که بازیگر اصلی در صنعت باتری برای گوشی هایِ موبایل است. احتمالاً به خاطر می آورید که این کمپانی بیش از دو دهه قبل اولین باتری فسیلی Li-ion را در یکی از محصولات خود به کار برد.

سونی در طی سالیان اَخیر در این عرصه شاید نسبت به سایر کمپانی ها کمتر دنبال توسعه باتری برای گوشی هایِ هوشمند خود رفت، اما اگر گزارشاتی که به دست ما رسیده اند درست باشد، سونی در طی چند سال آینده در این عرصه تحولاتی بزرگ را رقم خواهد زد.

به نظر میرسد این کمپانی ژاپنی در پی ایجاد انقلابی در عرصه باتری برای گوشی هایِ هوشمند است. خبرها حاکی از آنند که سونی در پی تولید باتری هایی از جنس گوگرد به جایِ لیتیوم میباشد. گزارشات خبر از استفاده از گوگرد در باتری هایِ نسل آینده سونی میدهند، که از لحاظ تئوری میتواند تا 40 درصد انرژی بیشتری را نسبت به باتری هایِ امروزی در خود ذخیره کند.

البته این موضوع بسیار دشوار است، چون اگر کار ساده ای بود، حتماً نهاد دیگری تا به امروز دست به چنین کاری میزد. در باتری هایی که بر اساس گوگرد ساخته میشوند، الکترودها جریان انرژی را با سرعت بسیار بالایی در خود حل میکنند، که این موضوع باعث کوچک شدن حجم باتری در هر سیکل شارژ میشود. اما سونی میگوید به راه حلی دست یافته است که این تحلیل رفتن را جبران میکند و این کمپانی ژاپنی از مرحله تحقیق و آزمایش گذر کرده است و در حال گرفتن تأییدیه هایِ مربوط به ایمنی این کالا برای ورود به فاز تولید اَنبوه است.

سونی همچنین ادعا میکند که باتری هایِ بر پایه گوگردش از عمری برابر با باتری هایِ لیتیومی بهره میبرد و از طرفی 30 درصد کم حجم تر از باتری هایِ لیتیومی است، که این موضوع به صورت بالقوه باعث میشود تولیدکنندگان گوشی هایِ هوشمند بتوانند گوشی هایی با ظرفیت باتری بالاتر و قطر کمتر تولید کنند.

بدون شک اگر به صنعتِ ساخت گوشی های هوشمند در سال های اَخیر نگاهی داشته باشیم، تحولات و تغییرات عظیمی را در بخش های مختلف آن مشاهده میکنیم. اما در زمینه باتری سال هاست که منتظر ایجاد یک انقلاب بزرگ هستیم. انقلابی که به نظر میرسد سونی آن را رقم خواهد زد. دقیقاً همان کاری که در سال 1991 با تولید باتری های لیتیوم-یون انجام داده بود.

متأسفانه خبری از زمان معرفی رسمی این باتری هایِ جدید در دست نیست، اما با توجه به اینکه سونی اذعان میکند از فاز آزمایش گذر کرده است و در حال پیگیری مراحل قانونی برای دریافت تأییدیه هایِ ایمنی برای محصول خود میباشد، نشان از این دارد که با معرفی رسمی این نوع باتری ها فاصله زیادی نداریم