تفاوت تلویزیون های LED ،LCD و پلاسما در چیست ؟

سال های زیادی است که از تلویزیون های سیاه و سفید گذشته و دیگر امروزه تبدیل به یک خاطره خوش در ذهن ما شده اند . در گذر زمان تلویزیون های لامپی سونی تبدیل به ال سی دی ، پلاسما و ال ای دی شدند .
شاید افراد زیادی باشند که تفاوت تلویزیون های سونی LED ،LCD و پلاسما را ندانند.به همین خاطر در این مقاله به این سه نوع تلویزیون و تفاوت های آنها پرداختیم .
در ابتدا باید گفت که تلویزیون های پلاسما ، LCD و LED سونی از لحاظ ظاهری کاملا مشابه یکدیگر هستند و فقط از نظر فناوری تولید تصویر با یکدیگر متفاوت هستند .

نمایشگرهای LCD از دولایه مواد شفاف که بصورت قطبی اتصال محکمی با هم برقرار کرده اند ، تشکیل شده است . یکی از لایه ها ، کریستال های مایع را نگه می دارد که از خود نوری ندارند واز یک منبع خارجی مثل لامپ های فلورسنت نور می گیرند .

               
در تلویزیون های ال سی دی ، برای تولید تصاویر تیره ، باید کریستال ها چرخانده شوند تا راه نوری که از پشت صفحه تابیده می شود ، بسته شود . این یکی از معایب بزرگ تلویزیون های LCD می باشد ، چون با مسدود شدن راه تابش نور ، جزئیات تصویر از بین رفته و کنتراست آن پایین می آید و رنگ مشکی در این نوع تلویزیون ها کامل و عمیق دیده نمی شود .  از آنجا که در تلویزیون های ال سی دی منبع جداگانه ای برای ایجاد نور وجود دارد می توان شدت نور را با توجه به محیط اطراف تلویزیون ، کم و زیاد کرد .
تلویزیون های LCD ، عمری حدود 60 هزار ساعت دارند .یعنی اگر شما بطور شبانه روز از تلویزیون خود استفاده کنید ، حدود هفت سال عمر میکند .
برخلاف تلویزیون های LCD سونی ، در تلویزیون های سونی با تکنولوژی LED برای روشن کردن صفحه نمایش از دیودهای ساطع شده نور (LED) استفاده می شود . برای تولید تصاویر تیره در تلویزیون های LED سونی به جای ممانعت از تابش نور (همانند تلویزیون های LCD) ، نور را پشت تصاویر مشکی کم رنگ می کنند و بخاطر همین تصاویر تیره در تلویزیون های ال ای دی ، بهتر از تلویزیون های ال سی دی می باشدو کنتراست آن بالاتر است .
تلویزیون های LED ، طول عمری حدود صد هزار ساعت داشته و مصرف انرژی آنها نسبت به تلویزیون های LCD به مراتب کمتر است .

             
نوع دیگری از تلویزیون ها بنام پلاسما وجود دارند . تلویزیون های پلاسما از چندین سلول که هر کدام از آنها دارای دو صفحه شیشه ای مجزا میباشند تشکیل شده است . در فاصله بین صفحات شیشه ای گاز نئون -زنون تزریق می شود . زمانی که تلویزیون پلاسما را به برق وصل می کنید، این گاز ها تولید فسفرهای آبی ، قرمز و سبز کرده که باعث تشکیل تصویر می شوند و از آنجا که در تلویزیون های پلاسما هر سلول نور مورد نیاز را خودش تولید میکند ، تصاویر آنها در اماکن و فضاهای پر نور و آزاد واضح نیست .
عمر لامپ تلویزیون های جدید پلاسما حدود تلویزیون های LCD می باشد ولی مصرف برق آنها دو برابر LCD میباشد .