هر آنچه که باید در مورد Refresh Rate تلویزیون های سونی بدانید

 اصول به روزرسانی

عبارت Refresh Rate یا نرخ به روز رسانی همان طور که از نامش پیداست بیانگر دفعاتی است که تلویزیون تصویر را به روزرسانی می‌کند و با هرتز بیان می‌شود. برای مثال عبارت 60 هرتز بیانگر نمایش 60 تصویر روی صفحه نمایش در هر ثانیه است (این مقدار منطبق با استاندارد برق هر کشور است و می‌تواند 50 یا 60 هرتز باشد). زمانی که جسمی متحرک در صفحه نمایش‌های LCD به نمایش در می‌آید، کمی محو شدگی (Motion Blur) در تصویر ایجاد می‌شود و این مساله در مورد تمامی LCD‌ها صادق است. در این میان برخی از افراد ممکن است اصلاً آن را تشخیص ندهند، بعضی آن را ببینند اما برایشان مهم نباشد و برخی دیگر نیز از دیدن آن آزرده شوند .

یکی از راه حل‌های مقابله با چنین محدودیتی، افزایش Refresh Rate پانل است که البته باعث افزایش قیمت خواهد شد. اما روش‌های دیگری برای کاهش محو شدگی تصاویر نیز وجود دارند که با گول زدن مغز سعی می‌کنند تصویری روان‌تر ارائه دهند. یکی از این روش‌ها با تغییر در نور پس زمینه انجام می‌گیرد. در نمونه‌های اولیه ساخته شده بر اساس این روش، نور پس زمینه همزمان با نمایش و محو شدن هر فریم تصویر روشن و خاموش و با انجام سریع این کار، بخشی از محو شدگی تصویر در اثر حرکت حذف می‌شد (Backlight Flashing). نحوه انجام این روش مشابه نحوه کار ویدئو پروژکتور‌ها است. نمونه پیشرفته‌تر این روش با نام اسکن نور پس زمینه (Backlight Scanning) شناخته می‌شود و با توجه نوع تصویر در حال نمایش، نور تصویر را در نقاط تاریک کم می‌کند. در هر دو حالت، شما با تصویری با نور کمتر مواجه خواهید شد. روش سومی نیز برای این حالت در نظر گرفته شده و آن قرار دادن یک فریم کاملاً سیاه بین هر یک از فریم‌های تصویر است که البته کاری با نور پس زمینه ندارد.روش دیگر که بیشتر در صفحه نمایش‌هایی با پانل 120 و 240 هرتز به کار می‌رود، ایجاد فریم اضافی بین فریم‌های اصلی ویدئوی در حال پخش است .

انجام این کار در زمان تماشای برنامه‌های زنده تلویزیون، بازی‌های ورزشی یا اجرای بازی‌ها بسیار موثر بوده و تصاویر متحرک بسیار دلپذیر نشان داده می‌شوند (زیرا در این حالت سرعت فریم اصلی بالا است). اما در مورد فیلم‌های سینمایی که در اکثر اوقات از نوع 24 فریم در ثانیه هستند، مساله‌ای خاص به وجود می‌آید. در زمان نمایش این فیلم‌ها، احساس می‌کنید فریم‌ها بسیار روان‌تر از آنچه باید باشد به شما نشان داده شده و ممکن است پس از مدتی برایتان آزاردهنده شوند. خوشبختانه در اکثر مواقع می‌توان شدت این ویژگی را در تلویزیون تغییر داد یا حتی آن را خاموش کرد. به طور کلی تفاوت تصویر بین پانل 60 هرتز و 200 هرتز به شکلی محسوس دیده می‌شود و اگر انتخاب شما بین دو تلویزیون تنها بین Refresh Rate‌های متفاوت محدود می‌شود، حتماً به سراغ گزینه 200 هرتز به بالا بروید.