بررسی کامل تبلت سونی اکسپریا Z4

تبلت اکسپریا زد 4 نیز از همان زبان طراحی سری اکسپریا بهره می‌برد اما این بار توانسته با یک رژیم لاغری خیلی خوب وزن خود را از 439 گرم سابق به 396 گرم در نسخه LTE برساند. علاوه بر کاهش وزن، این مدل 3 میلی متر نیز از ارتفاعش کاسته شده و اکنون حتی از یک مداد هم نازک‌تر است.

همچنین در ساخت این مدل از فولاد ضد زنگ و شیشه معدنی استفاده شده که آن را خاص‌تر از گذشته می‌کند. حاشیه اطراف نمایشگر نیز نسبت به گذشته با کاهش رو به رو بوده که همین امر به زیبایی دستگاه می‌افزاید.

یکی از مشکلات همیشگی دستگاه‌های سونی درپوش قرار گرفته بر روی پورت‌ها بود که استفاده از آنها را سخت می‌کرد. اکنون سونی جک 3.5 میلی متری هدفون و پورت میکرو USB را بدون هیچ درپوشی قرار داده تا در استفاده از این دو، چیزی جلوی دست و پای‌تان را نگیرد. همه این‌ها در حالی است که تبلت اکسپریا زد 4 همچنان ضد آب بودنش را نیز حفظ کرده است که در نوع خود بی‌نظیر است. جالب است بدانید که این تبلت سبک‌ترین و نازک‌ترین تبلت 10 اینچی دنیا نیز هست.

وقتی یک نمایشگر بزرگ و10.1  اینچی رو به روی شماست، این حق ‌طبیعی‌تان است که از نهایت کیفیت بهره مند شوید. سونی نیز این مدل را به یک نمایشگر 2K مجهز کرده تا در هر اینچ آن شاهد 299 پیکسل باشید. این نمایشگر به گفته خود سونی از نهایت کیفیت برخوردار بوده و رنگ‌ها را واقعی و به بهترین نحو ممکن به نمایش می‌گذارد. سونی در ساخت این نمایشگر از فناوری IPS بهره گرفته تا تبلت اکسپریا زد 4 از زاویه دید فوق العاده‌ای سود ببرد.

تبلت اکسپریا زد 4 یکی از اولین تبلت‌هایی است که به پردازنده 64 بیتی اسنپدراگون 810 مجهز شده است. این پردازنده از 4 هسته 1.5 گیگاهرتزی Cortex-A53 و 4 هسته 2 گیگاهرتزی Cortex-A57 تشکیل شده و اگر به این مجموعه سخت افزاری 3 گیگابایت رم را نیز اضافه کنید، به قدرت مثال زدنی این تبلت ایمان خواهید آورد. واحد گرافیکی آدرنو 430 نیز به راحتی از عهده کارهای گرافیکی بر خواهد آمد. سونی تبلت جدیدش را تنها در یک نسخه 32 گیگابایتی روانه بازار می‌کند که البته از طریق کارت حافظه امکان افزایش تا 128 گیگابایت دیگر وجود دارد.

دوربین یکی از آن بخش‌هایی است که در تبلت‌ها چندان طرفداری ندارد به همین دلیل سازندگان نیز اهمیت چندانی به آن نمی‌دهند اما سونی این بار نقش دوربین را در تبلت اکسپریا زد 4 کمی پر رنگ‌تر کرده است. این مدل به یک دوربین 8.1 مگاپیکسلی مجهز شده و همچون نسل گذشته از فلاش نیز بی‌بهره است. با این حال این کمپانی ژاپنی از برنامه‌های اختصاصی خود برای دوربین اکسپریا در این تبلت نیز استفاده کرده در نتیجه می‌توانید از آن قابلیت واقعیت افزوده معروف سونی نیز در این مدل استفاده کنید. این دوربین توانایی فیلم برداری به صورت Full HD را نیز داراست.

با بالا گرفتن تب عکس‌های سلفی، سونی نیز تصمیم گرفت تا یک تبلت با قابلیت عکس برداری سلفی را راهی بازار کند. به همین جهت تبلت اکسپریا Z4 را به یک دوربین 5.1 مگاپیکسلی مجهز کرد که در تست‌های گرفته شده تاکنون عملکرد فوق العاده‌ای را از خود بجا گذاشته و بدون تردید بهترین تبلت جهت عکسبرداری به صورت سلفی نیز هست.

این مدل با نسخه پنجم از سیستم عامل متن باز اندروید روانه بازار می‌شود و مطابق معمول از رابط کاربری شخصی سازی شده سونی نیز بهره‌مند است. سونی تغییر محسوسی را در رابط کاربری دستگاه نداده است و تنها کمی آن را برای تبلت‌ها بهینه کرده و از قابلیت‌های اندروید 5 آبنبات چوبی نیز در آن استفاده کرده، تا تجربه متفاوتی را هنگام کار با آن داشته باشید.

تبلت اکسپریا زد 4  همچون سایر پرچمداران سونی موفق به کسب گواهینامه IP68 شده است، در نتیجه ضد آب و گرد و غبار خواهد بود. البته نسبت به سابق بهبودهایی نیز داشته و این بار می‌توانید تا عمق 1.5 متری آب به مدت 30 دقیقه از آن استفاده کنید.

همراه با این مدل یک داک کیبورد نیز عرضه می‌شود که بیش از هر چیزی تبلت خاص شما را به یک مینی لپ‌تاپ تبدیل می‌کند. این داک دارای تاچ پد نیز هست که کار کردن با تبلت را ساده تر می‌کند اما فاقد باتری جداگانه است. بنابراین نمی‌توانید همچون سایر داک‌ها از باتری اضافی استفاده کنید و شارژدهی دستگاه را بهبود بخشید!

تبلت Z4 با اینکه بدنی بسیار نازک و وزنی کم دارد اما توانسته یک باتری 6000 میلی آمپری را در خود جای دهد که در نوع خود بی‌نظیر است. بر طبق اظهارات سونی این تبلت تا 17 ساعت در پخش ویدیو تاب می‌آورد، پس می‌توان بر روی کاربری مالتی مدیای آن حساب ویژه‌ای باز کرد. همچنین سونی معتقد است با بهبودهای نرم افزاری توانسته شارژدهی باتری را بهبود بخشد.