سونی از اولین دوربین دوگانه خود با پردازنده اختصاصی و ایزویِ 51.200 پرده برداشت.

 سونی در خلال کنفرانس مطبوعاتی خود در MWC2018 پرده از 2 پرچمدار جدید برداشت. این 2 گوشی هوشمند جدید از خانواده گوشی هایِ اکسپریا مجهز به فناوری هایِ روز دنیا و چند فناوری اختصاصی شده اند و در بخش طراحی نیز با توجه به تغییرات بیش از اندازه ای که سونی در آنها لحاظ کرده است، با گوشی هایِ جدیدی مواجه هستیم.

این گوشی ها به تنهایی گوشی هایِ خوبی هستند و برایِ بسیاری قانع کننده میباشند، اما با توجه به شایعاتی که قبل از کنفرانس مطبوعاتی سونی مبنی بر معرفی 3 گوشی توسط یکی از درزدهندگان مشهور دنیایِ فناوری مطرح شده بود، بسیاری انتظار معرفی نسل جدید خانواده پرمیوم هایِ سونی را در کنار این 2 گوشی هوشمند داشتند؛ که سرانجام چنین نشد.

اما در پایان کنفرانس مطبوعاتی سونی، آقایِ هیدوکی فرومی لب به سخنانی گشود که شاید برایِ بسیاری از طرفداران برند اکسپریا و حتی کاربران سایر برندها که برایِ دوربین اهمیت بسیار زیادی قائل هستند جالب بود. اگر به دقت بخش پایانی پوشش زنده خبری مارا مشاهده کرده باشید، آقایِ فرومی سخنانی پیرامون دوربین دوگانه مطرح کرد.

ما به صورت اجمالی توضیحاتی پیرامون این دوربین دوگانه دادیم و حالا در نظر داریم کمی موضوع را برایِ شما باز کنیم. در واقع سورپرایز اصلی سونی برایِ کنفرانس مطبوعاتی همین معرفی آخر بود. تا پیش از این کمپانی هایِ زیادی رو به استفاده از دوربین هایِ دوگانه در گوشی هایِ خود آورده اند و سونی نیز بالأخره با قدرت بسیار زیادی رو به طراحی دوربین دوگانه آورده است.

اما آیا طراحی و کارایی این دوربین دوگانه با محصولات سایر کمپانی ها در یک رده قرار دارد؟ پاسخ این سوال را بهتر است با تشریح موضوع بدهیم. در واقع استفاده از دوربین هایِ دوگانه بدون فناوری اختصاصی خاصی از دید سونی یک اَمر بیهوده است. قطعاً وقتی یک کمپانی از دوربین هایِ دوگانه برایِ گوشی هوشمند خود استفاده میکند کاربران انتظار کیفیت بالاتر عکس ها و فیلم هایِ خود در شرایط مختلف را دارند؛ اما در حال حاضر چنین اتفاقی نیفتاده است.

بسیاری از کمپانی هایِ مطرح دنیا از دوربین دوم برایِ عمق دادن به تصویر استفاده میکنند، که به زعم کارشناسان این حوزه، کاری نه چندان حرفه ای است. اما تفاوت دوربین دوگانه سونی با سایر دوربین هایِ دوگانه دنیا چیست؟ مهندسین سونی مدت زمان زیادی را برایِ طراحی دوربین دوگانه اکسپریا صرف کرده اند و با تحقیقات بسیار گسترده و با کمک بخش دوربین هایِ حرفه ای سونی که آنها را با نام سری آلفا میشناسیم دست به طراحی یک مجموعه قدرتمند زده اند.

سونی میگوید دوربین هایِ دوگانه ای که امروز نسخه آزمایشی اول آن معرفی شد علاوه بر کارهایی که دوربین هایِ دوگانه دنیا انجام میدهد وظیفه بسیار مهمتری را به عهده دارد. سونی برایِ اولین دوربین دوگانه خود یک چیپ اختصاصی با نام Sony Fusion Image Signal طراحی کرده است، که قدرت بسیار زیادی را در دستان کاربر قرار میدهد.

تا پیش از این بیشترین میزان ایزو در عکسبرداری یک گوشی هوشمند از آنِ گوشی هایِ هوشمند سونی بوده است و بسیاری از کارشناسان به عکسبرداری در نور کم با گوشی هایِ اکسپریا اعتقاد دارند. حال سونی با کمک چیپ اختصاصی و دوربین هایِ دوگانه خود آمده است تا یک سطح دیگر تجربه عکسبرداری و نیز فیلمبرداری در نور بسیار کم را برایِ کاربران ارتقا دهد.

سونی میگوید با کمک چیپ مذکور و دوربین هایِ دوگانه جدید، کاربران میتوانند در نور بسیار بسیار کم عکس هایِ بسیار شفافی را با ایزویِ خارق العاده 51.200 که تا پیش از این تنها در دوربین حرفه ای آنرا دیده ایم شکار کنند و از طرفی اَکنون ویدئوهایِ خود را نیز در نور بسیار کم با ایزویِ بسیار عالی 12.800 به ثبت برسانند.

سونی اشاره میکند که چشم انسان در تاریکی مطلق قدرت تشخیصی برابر آیزویِ 1.600 را دارد. حال اگر بخواهیم در شرایطی فوق کم نور و در تاریکی تقریباً مطلق عکسبرداری کنیم، قطعاً نمیتوانیم بر رویِ دوربین هایِ دیجیتال حتی حساب باز کنیم و اگر به سراغ دوربین هایِ حرفه ای هم برویم، باید دوربین هایی با لنزهایِ قابل تعویض و بسیار حرفه ای را نشان کنیم.

اَکنون این فناوری به صورت انحصاری و اختصاصی در یک مجموعه بسیار کوچک با 2 لنز و یک چیپ اختصاصی امکان پذیر شده است. متأسفانه سونی اطلاعات بیشتری درباره این ابداع خود مطرح نکرده است و درباره آن روزه سکوت گرفته است. چیزی که بدیهی است، قطعاً در محصولات پیشِ رو که در سال جاری میلادی توسط سونی معرفی خواهند شد شاهد استفاده از این دوربین دوگانه خواهیم بود. نظر شما در این باره چیست؟