چرا دوربین Xperia 1 III فوق العاده است

 

سونی هفته گذشته به طور رسمی از سری جدید گوشی های Xperia خود رونمایی کرد و به سرعت مشخص شد که این شرکت ژاپنی تمرکز زیادی بر روی توسعه دوربین در Xperia 1 III و Xperia 5 III داشته است.
هر دو مدل از یک سیستم تله فوتو منحصر به فرد با دو فاصله کانونی مشخص برخوردار هستند که با حرکت فیزیکی لنز ها در داخل ماژول دوربین به دست می آید. در یک ویدیوی جدید ، که در کانال رسمی یوتیوب اکسپریا منتشر شده است ، مهندسان بخش دوربین آلفا توضیح می دهند که چگونه ماژول های دوربین را برای تلفن های پرچمدار جدید سونی توسعه داده اند.
هیروکی چیبا (Hiroyuki Chiba) ، مهندس بخش اپتیکال و نوری مسئول تولید لنز های دوربین های سری RX و G Master سونی ، توضیح می دهد که تیم آنها در گوشی های Xperia 1 III و Xperia 5 III بر “جدید بودن” سیستم تمرکز کرده اند. تحت این اصطلاح مبهم ، مهندسان ژاپنی چندین ویژگی اصلی دوربین را مجددا راه اندازی کرده اند که این ویژگی ها شامل کیفیت تصویر بالا ، دقت بالا ، اندازه کوچک و سرعت عالی می شود.

سیستم تله فوتو متغیر از یک محرک بسیار دقیق استفاده می کند

آقای چیبا می گوید ، با وجود استفاده از پوشش برند آلمانی زایس ، همه چیز از لنز و سنسور های دوربین جدید در داخل خاک ژاپن ساخته شده است و بدون شک این اولین دوربین تله فوتو متغیر جهان در یک تلفن هوشمند و جالبترین فناوری در گوشی های جدید سونی است.
جای تعجبی ندارد که مهندسان سونی تمایلی ندارند جزئیات زیادی در مورد نحوه کار این سیستم ارائه دهند چرا که نمی خواهند رقبا به راز آنها پی ببرند و اقدام به تقلید چنین سیستمی کنند. ظاهرا ، دوربین تله فوتو متغیر از محرکی استفاده می کند که می تواند لنزها را توسط زیر میکرون ها به داخل حرکت دهد. اما متاسفانه ، هیچ اطلاعاتی در مورد نوع محرک که چه از نوع پیزوالکتریک و چه از نظر مکانیکی باشد وجود ندارد.

     

یکی از جزئیات جالب در مورد این سیستم این است که سونی از نظر تئوریک می تواند بزرگنمایی نوری را برای تمام فاصله های کانونی بین 70 تا 105 میلی متر معادل ارائه دهد ، اما آنها تصمیم گرفته اند تا این بزرگنمایی فقط در همین دو فاصله کانونی اتفاق بیافتد و احتمالا سال آینده و با محصول بعدی اکسپریا شاهد چنین چیزی باشیم. طبق اطلاعات بدست آمده از وب سایت DPReview ، سونی برای دستیابی به دقت مورد نیاز محرک واقعا سخت تلاش کرده و شاید به همین دلیل بود که شرکت ژاپنی تصمیم گرفته است تا از فناوری که به آن رسیده است در وحله اول به صورت ایمن و بدون مشکل و فقط در حالتی که در حال حاضر وجود دارد استفاده کند.

ردیابی چشمگیر فوکوس خودکار سونی به حسگر ToF متکی است

یکی دیگر از فناوری های واقعا چشمگیر که از بخش دوربین های آلفا سونی گرفته شده است ، ویژگی فوکوس خودکار ردیابی سوژه به صورت زنده است. مهندس نرم افزار یو کیشیمورا (Yu Kishimura) فاش می کند که سونی برای دستیابی به دقت و سرعت مورد نیاز برای سیستم ردیابی فوکوس خودکار به صورت زنده مجبور بود یک سنسور ToF جداگانه را نیز برای این تلفن همراه طراحی نماید تا سیستم جدیدش به درستی کار کند. میتوانید برای چاپ عکس روی تیشرت از این سایت استفاده کنید
سونی به ویژه هنگام طراحی و تنظیم دقیق سیستم فوکوس خودکار در Xperia 1 III و Xperia 5 III و ترکیب الگوریتم های نرم افزار با حسگر عمق میدان دید سخت افزاری ، عکاسی ورزشی را در ذهن داشته است.  این ویژگی در هنگام استفاده از دوربین تله نیز در دسترس است ، هم در حالت 70 و هم در حالت 105 میلی متری و به علاقه مندان به عکاسی آزادی بیشتری در هنگام گرفتن عکس و فیلم از راه دور می دهد.

تمرکز بر روی دقت رنگ واقعی بر خلاف سایر برند ها

بسیاری از تولیدکنندگان گوشی های هوشمند نمی توانند در مقابل وسوسه استفاده از رنگهای اشباع نشده زیاد در سیستم دوربین خود مقاومت کنند تا کاربران را به خود جلب کنند. سونی تصمیم گرفت از این روش دور شود و به حداکثر دقت رنگ دست یافت.

       مهندسان بخش آلفا سونی توضیح می دهند: چرا دوربین Xperia 1 III فوق العاده است

سونی همچنین با هدف یکنواختی در کیفیت تصویر بین سیستم های مختلف تصمیم گرفت در هر سه دوربین به سراغ سنسور های 12 مگاپیکسلی برود. طبق گفته تاکاکی آریاما (Takaaki Ariyama) ، مهندس کیفیت تصویر در شرکت سونی ، این کمپانی از کاربران می خواست تا در هنگام عکاسی از سوژه ها و مناظر ، احساس کنند گویی از لنز های قابل تعویض روی یک سنسور در این گوشی استفاده می کنند.

حتما برای شما نیز سوال شده است که چرا سونی با وجود ساخت سنسور های 48 ، 64 و 50 مگاپیکسلی برای شرکت های مختلف ، در محصولات خودش به سراغ چنین چیزی نرفته است و همچنان بر روی سنسور های 12 مگاپیکسلی تمرکز کرده است. باید گفت که دلیل اصلی سونی برای این کار این است که هر چه میزان دقت سنسور افزایش پیدا کند ، روند ثبت تصاویر و عملیات پسا پردازش عکس ها کاهش یافته و برای سونی که نیاز دارد قابلیت عکاسی 20 فریم بر ثانیه پیاپی خود مبتنی بر فوکوس و اکسپوژر و ردیابی سوژه و چشم را در دوربین گوشی هایش عملی کند ، سنسور ها باید سرعت بالایی داشته باشند که چنین چیزی با رزولوشن های بالا فعلا امکان پذیر نیست. به علاوه که همه این سنسور ها در نهایت خروجی 12 و 16 مگاپیکسلی از خود به جای می گذارند چرا که از ترکیب 4 به 1 و 9 به 1 در آنها استفاده شده است.